2011. december 23., péntek

Kekszekről - Eper kérésére

Tegnap ezt a kérdést tette fel nekem Eper. Úgy gondolom megér egy külön bejegyzést, mert ez egy elég fontos kérdés.
Kedves Martinelli! Valahogyan az nlcafe sütik képekkel című fórumból jutottam el hozzád. Tudom, nem idevágó amit kérdezek, de olvastam nálad a sütikinyomós sütidről és láttam is képet, ahogyan elkészítetted a csodás sütiket. Elárulnád nekem is a trükköt? Már többször próbáltam, de sehogyan sem jön össze nekem a szép süti a kinyomóból. Mit rontok el? Azt hittem a receptem nem jó, de ma már gondolom az majd'hogynem mindegy, a lényeg, hogy omlós tészta legyen. De nekem sosem válik le arról a "karikáról" a formázóról, csak hosszú kígyócskák lesznek. Tudnál nekem segíteni mi lehet a baj? Előre is köszönöm!!!


Eper
Kedves Eper!

Trükk nincs, legalábbis én nem tudok róla, hogy létezne, de az igaz, hogy nagyon rá kell érezni a tészta állagára. Függ attól is, hogy milyen lisztet használunk, mit adunk hozzá, vajat, vagy margarint, milyen állapotban stb. 


Ez egy lekvárral töltött kakós keksz. Az eredeti receptben fehér lisztet ír, de én teljes kiőrlésű lisztből készítettem. Aki dolgozott már tk liszttel, az tudja, hogy másképp viselkedik, a tészta sűrűbb lesz tőle, a süti pedig tömöttebb. Nagyon nehezen gyúrtam össze, sokáig eltartott, amíg összeállt de nagyon jól lehetett pohárral szaggatni. Második alkalommal már fehér lisztből készítettem és a tészta lágy lett. Meglepődtem, mert követtem a receptet de aztán rájöttem, hogy a fehér liszt a hibás. Ekkor adtam még hozzá lisztet, hogy egy keményebb tésztát kapjak. 

A másik fontos tényező a vaj vagy a margarin hőmérséklete. Ezeket általában hideg margarinnal kell készíteni és gyorsan dolgozni mert, ha megmelegedik a margarin, akkor ragadni fog. Én úgy szoktam eljárni, hogy amikor megvan a liszt, ki van mérve a tálba, akkor kiveszem a margarint a hűtőből és késsel belevágom, szeleteket vágok belőle, aztán összedolgozom. Ha túl lágy, akkor adok még hozzá annyi lisztet, hogy megfelelő állagú legyen. Utána érdemes hűtőbe tenni fél órára, egy órára, de lehet akár estétől reggelig is mert nem lesz semmi baja. Ha például nagyobb adagot készítek és várni kell, amíg egy adag megsül, hogy a tepsi kiürüljön, akkor csak annyit veszek ki a hűtőből, amennyit feldolgozok, a többi megy vissza a hűtőbe.

 


Ez egy citromos keksz. Fehér lisztből készült, keksznyomóval de látszik, hogy kicsit elfojt. Nem mondom, így is partiképes, ki lehet tenni az asztalra, de azt nem annyira szép a minta.



Ez már teljes kiőrlésű lisztből készült citromos kekesz. Ez is keksznyomóval készült és szépen látszik a minta, nem fojt el. Igaz, hogy sűrűbb lett a massza pont azért mert tk lisztből készült.

A kakaótól is sűrűbb lesz, ez köztudott. 

A másik dolog, amit meg szeretnék említeni az a felület, amire kinyomod. Én az asztalon szoktam gyúrni és nyújtani. Első próbálkozásom alkalmával kibéleltem a tepsit sütőpapírral és oda akartam kinyomni. A  kekszet kinyomta de a papírra nem ragadt, késsel kellett leszedni a korongról és így elromlott a minta. Ekkor megpróbáltam kinyomni az asztalra és oda tökéletesen kinyomta. Van olyan is, hogy a lyuknál el kell vágni késsel, de az már nem akkora gond, a minta nem sérül. Máskor pedig nem használtam sütőpapírt, egyenesen a tepsibe nyomtam és nagyon jól sikerült. 

Bevallom nem könnyű művelet, mert kemény a tészta, erő kell a kinyomáshoz. Én nem vagyok egy vasgyúró alkat, szóval másnap azért megérzem az eredményt, de megéri.

Ezeket a recepteket, amik a blogomon találhatók, nyugodtan ajánlom, mert bevált receptek, én is ezeket készítem.

Nem tudom mennyiben hasznos az, amit leírtam, remélem segít majd pár embernek. Szóval titok nincs, én annyit tudnék ismét kihangsúlyozni, hogy:
  • kemény tészta kell hozzá,
  • a margarin hideg legyen,
  • a tésztát a hűtőben kell tartani felhasználásig.
Ha valakinek esetleg van jobb ötlete, vagy tapasztalata e téren, kérem módja el nekünk is. 

2 megjegyzés:

Éva írta...

Boldog békés Karácsonyi ünnepeket kívánok Neked és szeretteidnek!

Marti M írta...

Éva, nagyon szépen köszönöm. Én is kívánok Nektek áldott, békés Karácsonyt.